Az ingatlanos szakma kihívásai: Vélemények, problémák és megoldási lehetőségek

Az ingatlanosok munkájáról kialakult kép az utóbbi években jelentősen romlott. A Redditen és más fórumokon olvasható vélemények rávilágítanak arra, hogy a szakma számos területen megrekedt, ugyanakkor megmutatják azokat az irányokat is, amelyekkel a helyzet javítható lenne.

A Reddites vélemények alapján az ingatlanosokkal kapcsolatos főbb panaszok:

  1. Nyomuló magatartás
    Több hozzászóló is beszámolt arról, hogy az ingatlanosok túlzottan erőszakosak. Az egyik felhasználó így ír:
    „Kiszagolja, hogy van pénzed, és azonnal rád akarja sózni a legrosszabb állapotú lakást is. Már hitelt ajánl, nyomul, és mindenre azt mondja, hogy ez a legjobb ajánlat. Egyszerűen kellemetlen az egész szituáció.”

    Egy másik vélemény szerint a nyomulás mögött az áll, hogy kevés a fizetőképes kereslet, így a közvetítők mindent megtesznek, hogy lezárjanak egy-egy ügyletet.

  2. Tisztességtelen kommunikáció
    Az ingatlanosok gyakran túloznak, vagy szándékosan mellőzik a valós problémák feltárását. Egy felhasználó így fogalmazott:
    „Olyan potenciált festenek le, ami közel sincs igaz. Amikor kérdeztem az ár alkuképességéről, azzal jöttek, hogy jövőre minden drágul. Közben az egész csak egy nyomásgyakorlás.”

  3. Szakmai hiányosságok
    Sok ügyfél panaszkodott arra, hogy az ingatlanosok nem rendelkeznek elegendő műszaki vagy piaci ismerettel. Egy Reddit-felhasználó javaslata:
    „Vigyél magaddal szakembert egy-egy megtekintésre! Mi ezt csináltuk, és sokszor az ingatlanos helyett a szakember mondta el a valódi állapotokat.”

Bár a legtöbb vélemény és komment negatív tapasztalatokról számol be, azért pozitív példák is akadnak

Bár az általános vélemény inkább negatív, egyes ügyfelek találkoztak profi és segítőkész ingatlanosokkal is. Egy hozzászóló megosztotta:
„Végül találtunk egy normális közvetítőt, aki tényleg az igényeinket tartotta szem előtt. Ez visszaadta a hitem, hogy nem mindenki egyforma ebben a szakmában.”

Mit lehetne jobban csinálni?

  1. Ügyfélközpontú hozzáállás
    Az ügyfelek érzik, ha egy közvetítő kizárólag a saját jutalékára koncentrál. Ehelyett a hosszú távú bizalomépítésre kellene helyezni a hangsúlyt.

  2. Hiteles tájékoztatás
    A valós adatok és az őszinte kommunikáció elengedhetetlen. Ha az ingatlan állapota, ára vagy környezete nem felel meg az ígéreteknek, az ügyfelek elfordulnak a közvetítőktől.

  3. Folyamatos képzés
    Az ingatlanpiac és a műszaki követelmények ismerete nemcsak az ügyfelek bizalmát növeli, de a közvetítők professzionalizmusát is erősíti.

A szakma megítélésének javítása

Azt leszögezhetjük, hogy számos példa bizonyítja, hogy valóban sok ingatlanközvetítő csak a saját érdekeit tartja szem előtt, ami miatt sok vevő / bérlő érezheti azt, hogy csak le akarják őket húzni vagy rájuk sózni a legrosszabb ingatlant a piacon. 

Mivel az elképzelésekben az él, hogy ebben a szakmában könnyen lehet nagy pénzt csinálni, így rengetegen elkezdik, akár egyedül, akár nagyobbb cégeknél. A cégeknél jobb esetben kapnak valamilyen képzést és segítséget a bonyolultabb kérdéseknél de vannak, akik valóban nulla tudással és tapasztalattal állnak bele. Nem csoda, hogy ha egy ügyfél találkozik velük, akkor nem lesz különösebben pozitív véleménnyel róluk. 

Az ilyen közvetítőket lenne érdemes kivonni a piacról, mert valóban csak rontják az egész szakma hírnevét, holott vannak rendkívül tapasztalt és megbízható ingatlanosok is, akiknek a lényeg az ügyfelek elégedettsége. 


Miért is van szükség rájuk? 

Gyakran előfordul, hogy a tulajdonosok olyan hibákat vétenek az ingatlanjuk értékesítésében, amelyek hátráltatják a sikeres tranzakciót. Sokszor nem megfelelően áraznak, nem pozicionálják helyesen az ingatlant, vagy nem kommunikálnak hatékonyan a potenciális vevőkkel. A vásárlók, főleg a tapasztalatlanok, könnyen figyelmen kívül hagyhatják a vásárlással járó fontos szempontokat, mint például a rejtett költségeket.

Bérlés esetén pedig a bérlők között előfordulhatnak csalók vagy lakásturisták, ami további nehézségeket jelenthet a tulajdonosoknak. Egy jól megszűrt, megfelelő háttérrel rendelkező, megbízható bérlő létfontosságú egy lakás bérbeadása esetén, viszont a tulajdonosok gyakran semmilyen szűrést nem végeznek el mielőtt aláírnak egy szerződést egy idegennel. Ilyen helyzetekben egy tapasztalt ingatlanos nemcsak a problémák gyors és hatékony kezelésében, hanem jelentős költségmegtakarításban is segíthet.
Az ingatlanosok közvetítő szerepe különösen fontos a megfelelő kommunikációban, hiszen gyakran a tulajdonosok és vevők közvetlen kapcsolata nem vezet megoldáshoz, egy harmadik semleges fél viszont könnyedén tudja tisztázni a vitás kérdéseket.

 

Az ingatlanos szakma sikere több tényezőtől függ, melyek közül kiemelkednek a következők: a hiteles és átlátható kommunikáció, a szakmai tudás és tapasztalat, valamint a megfelelő ügyfélkezelés. Az ingatlanosok sikerességét az is meghatározza, hogy képesek-e valódi értéket adni, segítve a tulajdonosokat és vevőket a megfelelő döntések meghozatalában. Fontos a piac pontos ismerete és az, hogy a szakemberek képesek legyenek kezelni a nehéz helyzeteket, miközben a bérbeadás vagy adásvétel minden érintett fél számára előnyös legyen.